Pages

Monday 10 December 2012

Hipokrit Sebab Membenci..

 
Korang tahu apa itu hipokrit? Macam sesuatu perkara yang korang lakukan bukan datang terus dari hati korang ataupun tidak menunjukkan diri sebenar korang.


Aku nak cerita situasi di mana depan-depan orang kite buat baik, bila dah tiada muka orang tu depan kite segala keburukan dia jer kite nampak, dah nampak tu tak mau simpan sorang-sorang, rasa tak tenang jiwa..wajib sebar kat orang lain..konon-konon meluahkan perasaan tapi hakikatnya mengumpat.


Oklah, kite ni manusia biasa..tidak sempurna, mesti ada ada silap kite buat..aku pun kadang-kadang tak lari dari  hipokrit ni..dalam sesuatu keadaan kita terpaksa hipokrit bagi menjaga air muka seseorang, jaga sesuatu hubungan yang terjalin seperti hubungan kekeluargaan, persahabatan dan masyarakat sekeliling.. tapi hipokrit sebegini aku rasa tak ada silapnya..Contohnya, kau memang tidak  beberapa suka perangai kawan ko ni..tp bila depan kau, kau baiklah ngan dia, tak kan nak tunjuk depan-depan ko tak suka dia..nanti dia terasa pula tapi kat belakang dia tak ada lah kau kutuk kaw-kaw perangai yang kau tak senangi tu..macam kau anggap yang tu memang perangai dia..selagi dia tak melampau, oklah kan.


 Yang menjadi silapnya bila kau dah mmg tunjuk kat orang lain yang kau tak suka si A ni..mcm benci tak boleh tengok muka langsunglah..tapi bila kau berhadapan dengan orang tu kemainlah manis muka kau, siap peluk cium tak mahu lepas, siap bergambar-gambar mesra lagi macam kau lah kwn baik dia..tp bila berlakang dia..kau cakap pergi matilah dia, menyampah bukan main lagi..siap cakap dengan kawan kau yang lain.


Aku merasa meluat jika di dalam situasi yang  kalo si A ni cerita kat aku yang dia benci sesangat kat si B tetapi depan biji mata aku sendiri, aku tengok si A ni bukan mainlah lagi mesra dengan si B..aku perhati jer perangai dia nie..kesian si B, dia tak tahu yang dia ni dibenci sebenarnya...drama apakah ini?drama yang aku jamin mesti ada antara korang pernah hadapi.


Aku sedih bila berhadapan dengan drama tersebut..kenapa? sebab aku cuba letakkan diri aku kat tempat si B..si B mungkin merasakan yang si A ni betul-betul ikhlas berkawan dengan dia tetapi hakikatnya tidak.


Bagi aku, kalau dah kau memang tidak menyenangi seseorang, kau diam-diam sudahlah tapi aku tahu sesetengah orang tu rasa tak tenang nak simpan sorang-sorang, mesti nak share dengan orang lain juga kan..takpe, share lah ngan orang yang kau boleh percaya, kalau kau rasa dengan share boleh buat hati kau tenang sikit..Tapi kalau tersilap cerita kat orang yang batu api, selamat menempuh cabaran lah aku ucapkan..ada isu lah nanti timbul antara kau dengan orang yang kau tak senangi tu..korang pahamkan maksud aku..


Kalau tak suka, kau janganlah hipokrit terlalu melampau yang boleh orang lihat nak termuntah hijau, ini kes kalau kau ada cerita kat orang lain lah..just annoyed..biasa-biasa sudah...Yang penting cuba-cubalah muhasabah diri tu, kenapalah nak membenci sangat orang..kalau membenci kejayaan dan kelebihan yang dia ada, kau jadilah sebagai inspirasi dan motivasi..kejayaan dan kelebihan tersebut datang daripadaNYA..Dia akan memberi kepada sesiapa yang Dia kehendaki..Kalau kau  benci dengan kelemahan dia seperti kelemahan menjaga hati kau, kau maafkanlah dia, cuba terima dia seadanya dan berdoa untuk dia berubah ke arah yang lebih baik..sebenar-sebenar kelemahan dia datang daripada dirinya sendiri tapi ingatlah kita, manusia tidaklah sempurna..salah silap tidak dapat lari daripada kehidupan kita.




Kalau kita membenci orang, jangan hairan ada orang lain membenci kita..itu adalah karma kehidupan..what goes around comes around.

No comments:

Post a Comment